Nieuwe technieken.
In de ontwikkeling van onderwijs ben ik een groot voorstander om de onderwerpen zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij het werkveld. Hiervoor wil ik ook graag op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en of deze technieken ook al gebruikt worden in het werkveld.
Een voorbeeld hiervan is het project met 3D printen en moderne snijtechnieken wat ik ontwikkeld heb voor de opleiding tekenaar constructeur (zie tekenaar constructeur). Tijdens gesprekken met studenten en bezoeken bij de BPV bedrijven kwam dit onderwerp steeds vaker ter sprake en met deze kennis ben ik toen aan de slag gegaan. Ik heb de mogelijkheid gehad om een 3D printer aan te schaffen voor ons team. Een aantal jaren geleden toen ik nog werkzaam was bij team engineering had ik al een watersnijmachine aan mogen schaffen, deze machine wordt nu ook ingezet voor en door de studenten van werktuigbouwkunde.
De meest recente ontwikkelingen voor de opleiding tekenaar constructeur liggen op het gebied van 3D meten en 3D scannen. Ik heb tijdens een beursbezoek het bedrijf AESC uit 's-Hertogenbosch leren kennen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in 3D scannen en 3D modeling. Ik ben nu aan het onderzoeken of we een 3D handscanner aan kunnen schaffen en hoe we deze techniek in ons onderwijs in kunnen passen en wat de mogelijkheden zijn om AESC een gastles op school te laten geven. Ik heb over deze techniek ook contact met mijn collega's van engineering omdat zij deze techniek ook al toepassen.
Ik ben verder bezig om voor het komende schooljaar een netwerk op te bouwen van bedrijven die gastlessen willen verzorgen op school of waar we met de studenten terecht kunnen voor een rondleiding om ook op deze manier de studenten kennis te laten maken met de nieuwste technieken zoals ze in het werkveld gebruikt worden en wat de mogelijkheden hiervan zijn.